(Click here for the english version)
El meu poble n'està ple de garrofers. Tothom en té, i tothom fa les garrofes a la tardor, entre la temporada de les ametlles i les olives, o fins i tot després, si s'allarga. Sempre m'havien explicat que durant la postguerra, i em temo que fins molts anys després, molta gent menjava les garrofes dolces, i també que durant molts anys, es van fer servir per fer xocolata o gelats de xocolata de més baixa qualitat. No va ser fins fa uns tres o quatre anys que es va començar a expandir la venta de farina de garrofa i que jo en vaig prendre consciència a través d'un cóc de garrofa a la fira del poble.
Però a més, aquest passat desembre vaig rebre de regal "La pastisseria i la cuina de la garrofa", de la Fundació Alícia. Allà hi podem trobar molt plats i postres elaborats amb aquesta farina i que jo ja tinc amb llista d'espera a la cuina.
La farina de garrofa és, sobretot, un excel·lent substitut del cacau en pols, i la podem fer servir a qualsevol recepta enlloc de la xocolata. Això significa que fins i tot es pot utilitzar com a cacau soluble a la llet! I a més a més, té només un 2% de greixos enfront al 23% del cacau pur!
La recepta és un intent d'imitació dels mítics pastelets Phoskitos, però utilitzant la farina de garrofa. També el podeu presentar sense tallar, ja que és un braç de gitano normal a trossos. A les fotografies es veu com gairebé es desfà, ja que va quedar molt esponjós i lleuger. Una alternativa sana a la bolleria industrial, fàcil i ràpida en la seva elaboració.
Per la planxa de garrofa:
- 3 ous
- 100g de sucre
- 35g de farina de garrofa
- 30g de farina de blat de panís (maizena)
Preescalfem el forn a 180º. Separem les clares dels rovells. Muntem a punt de neu les clares i batem els rovells amb el sucre, fins que s'emblanqueixin una mica i augmentin de volum. Hi afegim la farina de garrofa (tamisada) i la farina de panís i batem fins que estigui ben incorporat i sense grumolls. Afegim ara les clares a punt de neu, suaument, fins que estigui tot ben barrejat.
Agafem la safata del forn, hi posem un paper de forn i hi estenem una capa de massa, repartida ben homogènia i que tingui un o dos centímetres de gruix. Posem a coure al forn durant uns 15 minuts, o fins que la punxem i surti net. Ho traiem del forn, i ho aboquem sobre un drap net, l'hi retirem el paper de forn i l'emboliquem com si ja féssim el braç de gitano. Deixem refredar així plegat mentre preparem el farcit.
Pel farcit
- 100ml de nata per muntar
- 2 cullerades de mel
- 1 cullerada de sucre
Muntem la nata amb el sucre i hi afegim dues cullerades de mel líquida. Adapteu la dolçor al vostre gust. Desenrotllem la planxa de garrofa i hi escampem el farcit. Tornem a enrotllar amb compte.
Per la cobertura de xocolata
- 100ml de nata per muntar
- 100g de xocolata per desfer
Desfem la xocolata al bany maria o al microones i barregem amb la nata. Deixem refredar i cobrim el braç de gitano o els rotllets. Deixem refredar a la nevera abans de servir, si podeu esperar!
Mentre llegia em deia, la garrofa la porta la xocolata en pols que venen a la dietètica (encara no m'hi he atrevit a fer el canvi, tot arribarà). Ara ja en ser més i la provaré aquesta farina, estic en pla experiment a la meva cuina (en noves entrades al bloc hi explicaré).
ResponEliminaJo també tinc ganes de fer phoskitos i la teva recepta és excel·lent, encara que havia pensat fer-ho amb farina blanca. Veus, amb la crema del farcit encara no ho tinc clar, perquè no és ben bé nata montada la dels phoskitos, és més una crema, no?
Gràcies, bonica, t'han sortit molt macus, i la cobertura té el color ideal dels phoskitos.
Petons!
Doncs prova-la, jo ja tinc ganes de fer-la servir en moltes més receptes. He vist que la crema dels phoskitos també porta llet condensada, al blog Kanela y Limón hi ha una recepta de phoskitos espectacular on la fan així, mira-te'l. Una abraçada!
EliminaNo coneixia la garrofa, però després del que acabes d'explicar la buscaré com sigui, perquè sabent que pot ser un bon substitut del cacau, que per tant té moltes menys calories i veient el resultat d'aquesta recepta que ens acabes de presentar, tant esponjosa i suau, tinc moltes ganes de provar-la!! T'han quedat genials i seguríssim que són deliciosos!
ResponEliminaPetons!
Deliciós! Jo, com la Cristina, també miraré de trobar-ne!!! Una abraçada!
ResponEliminaBuenas tardes! llevo semanas perdidaaaaaaaaa...y vaya recibimientooooooo! me parece una combinación deliciosa!
ResponEliminaummm se ve delicioso. :) me quedo por aquí y por facebook para seguirte. un saludo.
ResponEliminaL'apunto a la meva llista de postres pendents de provar. Sembla exquisit.
ResponEliminaMmmm, quina pinta! Vols creure que crec que no he tastat mai les garrofes??
ResponEliminaMarta
Mmmm que bueno. Yo también he usado la algarroba y me encanta. T'han quedat genials!!!
ResponEliminaBesets!!
Ja torno a ser aquí!!! I és que t'he deixat uns quants regalets al meu blog :) espero que t'agradin!! Enhorabona, perquè són ben merescuts!!!
ResponEliminaUna abraçada guapíssima!
Gràcies cristina!
EliminaTinc uns records ben dolços de quan menjava coca de garrofes de petita, que bones.... i només amb el record gustatiu i les fotos dels teus rotllets em fa agafar salivera, quina pintorra!!
ResponEliminaOstres mai he provat la farina de garrofa! per tenint en compte els seus beneficis haurem de fer un cop de cap!! aquests pastissets t'han quedat moolt bé!!!
ResponEliminapetonets
Ostres!! quina bona pinta!!!!!!
ResponEliminate ha quedado muy bien estos rollitos y el color queda genial,la harina de garrofa la he probado y me gusta.
ResponEliminapeto
Te acabo de descubrir y me han gustado tus recetas y el modo en que las presentas.
ResponEliminaSeguiré visitándote
Un saludo
Blanca de JUEGO DE SABORES
Ohhhhhhh, que rico Cintia!!! Me ha encantado esta receta!
ResponEliminaUn besito,
Sandra von Cake
Hola Cinta, tiene una pinta riquisima. Habra que poner en la practica esta receta y ver que tal sale, muchas gracias :)
ResponEliminaSaludos desde felicidadenlavida
Un abrazo grande;
Francisco M.
Cinta, venim de la terra de la garrofa. Mont-roig n'és la capital. Jo ja he cuinat amb farina de garrofa (i encara en tinc) i m'ha agradat l'experiència.
ResponEliminaBon cap de setmana,
Nani
Hola Cintia!!!
ResponEliminaEstoy de nuevo por aquí para comentarte que te he otorgando un nuevo premio. Pásate por http://apfelstrudelkuchen.blogspot.de/2013/05/me-han-otorgado-el-premio-versatile.html para recogerlo!!
Un besito,
Sandra von Cake
¡Hola! Acabo de descubrir tu blog y me encuentro con estos pastelitos absolutamente increíbles!! ¡Qué pinta taaaan buena!!! Voy a seguir echando un vistazo y ya me quedo como seguidora.
ResponEliminaUn saludo,
Marta ("Sweet & Home la Vida es Dulce")
Hola guapa t'he nominat als premis Liebster award.
ResponEliminahttp://hortpollet.blogspot.com.es/2013/05/premi-damics-blocaires.html
Gràcies!
EliminaHola,
ResponEliminame gusta mucho tu blog!
Tienes dos regalitos en el mío no dudes en visitarlo.
Aprovecho para comentarte que hace poco he creado el Club Bakery, por si te quieres animar a participar!
Besos
Patri
www.amimanerablog.com
Nomes he tastat una vegada el pastis de garrofa, pero em va deixar enamorat! Esta bonisim!!! El problema es que no trobe farina de garrofa, es molt poc comu! :(
ResponEliminaPetons!
Doncs una imitació molt ben lograda, si senyor. M'emporto la recepta que tinc garrofa de fa temps i ja toca fer-la servir...
ResponEliminaPetonets
doncs hauries de probar amb el farcit de garrofa.
ResponEliminasi acalentes nata amb farina despr´s pots montar-la amb un gust genial.
pots fer trufa o trufes...
ja me diras
L'hem fet a casa i ha quedat deliciós! !
ResponEliminaSembla xocolata. Ningú va notar la diferència.
Moltes gracies oer la recepta!